Zawieszenie działalności gospodarczej

Jeśli prowadzisz firmę ale z jakiegoś powody potrzebujesz wstrzymać swoją działalność, możesz to zrobić! Możesz na jakiś czas zawiesić działalność, razem z obowiązkami i zobowiązaniami jakie są z nią związane. Możesz liczyć między innymi na zwolnienie ze składek ZUS, z podatku dochodowego, z zaliczek, nie musisz też składać deklaracji ZUS ani VAT. W pewnym sensie Twoja firma przestaje funkcjonować, działalność zostaje zamrożona, natomiast nie jest to ostateczność. W pewnym momencie będziesz mógł ją odmrozić i wrócić do biznesowego życia.

W dzisiejszym artykule podsumowaliśmy najważniejsze informacje i wszystko co musicie wiedzieć odnośnie zawieszenia działalności gospodarczej. Kiedy i jak ją przeprowadzić? Jakie są wymagania i warunki? O czym trzeba pamiętać?

Zawieszenie działalności – podstawowe informacje

Dzisiejszy wpis jest w jakimś sensie alternatywą dla likwidacji działalności o której niedawno pisaliśmy na naszym blogu (zajrzyjcie tutaj). Likwidacja, w porównaniu do zawieszenia to bardziej radykalny krok. Zawieszenie daje więcej przestrzeni na ewentualne działania lub zmianę decyzji. W czasie pandemii, duża cześć przedsiębiorców była (i nadal jest!) zmuszona do skorzystania z tej opcji. Zmuszona to dobre określenie, bowiem zawieszenie rzadko kiedy wynika z błędów przedsiębiorcy, czy zmieniających się planów biznesowych. Wpływ ma tu bardziej trudna sytuacja na rynku, obostrzenia, kryzys gospodarczy, niewystarczająca pomoc od rządu (o rządowej tarczy antykryzysowej dla firm pisaliśmy też już wspominaliśmy w poprzednich artykułach). Duża część przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności, tak naprawdę wcale nie chcą robić sobie przerwy. Wybierają to jako mniejsze zło. Jako formę przeczekania trudniejszego okresu. Jako jedną z ostatecznych opcji, która umożliwi im przetrwanie „burzy”. Co musisz wiedzieć jeśli chcesz dołączyć do tej grupy?

Są dwie podstawowe sprawy. Pierwsza – możesz zawiesić działalność pod warunkiem, że nie zatrudniasz pracowników. Jeśli planujesz dokonać zawieszenia trzeba będzie wpierw rozwiązać wszystkie tego umowy z zatrudnionymi (przy czym należy pamiętać, że umów zleceń albo o dzieło, nie trzeba wypowiadać). Druga sprawa – zawieszenia możesz dokonać z dowolnego powodu i na dowolnie długi okres (również bezterminowo). To ważna informacja. Warto pamiętać, że okres nie może być krótszy niż 30 dni. Jeśli przy zawieszaniu nie podasz daty wznowienia działalności – pozostanie ona zawieszona bezterminowo (czyli do momentu kiedy jej nie wznowisz lub zlikwidujesz). Data rozpoczęcia zawieszenia może pokrywać się z datą złożenia wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), ale można też wskazać datę wcześniejszą lub późniejszą (niż data na wniosku). Trzeba dobrać datę tak aby nie kolidowała z czynnościami jakie planujesz (albo musisz) jeszcze wykonać przez zawieszeniem. A jak wygląda kwestia ZUSu oraz VATu?

ZUS, a zawieszenie działalności

Jeśli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą nie musisz zgłaszać się do ZUSu. Wystarczy sam wniosek do CEIDG (o którym zaraz opowiemy dokładniej). To na podstawie wniosku, ZUS przygotuje odpowiednie formularze – np. dotyczące wyrejestrowania płatnika składek (ZUS ZWPA), wyrejestrowania z ubezpieczeń (ZUS ZWUA) i wyrejestrowania zgłoszonych członków rodziny ubezpieczonego (ZUS ZCNA). Warto pamiętać, że w trakcie zawieszenia działalności nie podlegasz ubezpieczeniom w ZUS. Jeśli zatrudniałeś pracowników (których zwolniłeś przed zawieszeniem) musisz pamiętać, aby ich wyrejestrować z ZUS. Masz na to 7 dni od daty ustania stosunku pracy. Dotyczy to też zgłoszonych do ubezpieczenia członków rodziny pracownika. Dokumenty możecie wysłać do ZUS elektronicznie, w formie dokumentu opatrzonego certyfikatem kwalifikowanym. Możesz skorzystać też z aplikacji ePłatnik dostępnej na PUE podpisując certyfikatem kwalifikowanym bądź profilem zaufanym ePUAP.

VAT, a zawieszenie działalności

Co do zasady, w czasie zawieszenia działalności nie musisz składać deklaracji za okresy rozliczeniowe. Są jednak pewne wyjątki, których warto być świadomym. Jeśli dokonujesz korekty proporcji lub deklaracji VAT – należy złożyć JPK_V7M i JPK_V7K

Zwolnienie z obowiązku składania deklaracji nie obejmuje podatników dokonujących importu usług i dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Nie dotyczy też okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego. Jeśli w okresie zawieszenia działalności gospodarczej będziesz zmuszony wykonywać czynności opodatkowane podatkiem VAT, należy zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego przed dniem zawieszenia działalności gospodarczej albo przed rozpoczęciem tej czynności – podając więcej informacji, przede wszystkim wskazując na rodzaj tych czynności.

Z teorii przejdźmy do praktyki. Przyszedł bowiem dobry momenty, aby podsumować jak wygląda proces zawieszenia.

Zawieszenie działalności krok po kroku

Tak naprawdę, zawieszenie działalności gospodarczej nie jest skomplikowanym procesem, który wiązałby się z szeregiem uciążliwych formalności. Decyzja jest trudna, natomiast sam proces jest szybki i prosty. Poniżej opisaliśmy jak zawiesić działalność krok po kroku.

1. Pierwszy oczywistym krokiem jest decyzja o zawieszeniu. Warto podjąć ją w przemyślany sposób, najlepiej po konsultacjach z biurem rachunkowym (link do oferty: https://audytlegis.pl/uslugi/doradztwo)
2. Jeśli decyzja zapadła drugim krokiem będzie przygotowanie firmy do zawieszenia
3. Trzecim krokiem powinno być złożenie wniosku do CEIDG Możecie zrobić to w trakcie osobistej wizyty w urzędzie miasta lub gminy, gdzie urzędnik potwierdzi Waszą tożsamość i przyjęcie wniosku. Możecie też wysłać wypełniony wniosek pocztą. W takim przypadku powinien być on opatrzony własnoręcznym podpisem potwierdzonym przez notariusza. Trzecią i chyba najwygodniejszą opcją jest zawieszenie działalności online. Można zrobić to przez serwis biznes.gov.pl lub przez stronę ceidg.gov.pl. Wystarczy zarejestrować się w danym portalu, wypełnić formularz i podpisać Profilem Zaufanym (lub podpisem kwalifikowanym). 
4. Ostatnim krokiem będzie potwierdzenie zawieszenia działalności przez urząd, o czym zostaniesz poinformowany telefonicznie, mailowo lub pocztą.

Przy składaniu wniosku możesz skorzystać z pełnomocnika, którego dane zostały opublikowane we wpisie CEIDG. Pełnomocnictwo musi oczywiście obejmować czynność zawieszenia działalności gospodarczej, nie trzeba natomiast uiszczać żadnej opłaty skarbowej. A jak wygląda rzeczywistość przedsiębiorcy w trakcie zawieszenia? Co wolno, a czego nie wolno robić?

Co wolno, a czego nie wolno w trakcie zawieszenia?

W okresie zawieszenia działalności nie możesz jej prowadzić, ani osiągać przychodów. To oczywiste. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę z tego, że nadal możesz dokonywać wybrane czynności. Zwłaszcza te, które pomogą zabezpieczyć źródło przychodów i będą służyć późniejszemu powrotowi. Jakie to czynności?

W trakcie zawieszenia możesz:

• przyjmować należności powstałe przed zawieszeniem,
• osiągać przychody sprzed zawieszenia,
• zbywać wyposażenie i środki trwałe,
• regulować zobowiązania powstałych przed zawieszeniem,
• zabezpieczać źródła przychodu

W przypadku zawieszenia działalności, nadal masz też pewne obowiązki. Do takich należy między innymi uczestniczenie we wszystkich postępowaniach administracyjnych, sądowych, podatkowych, które dotyczą twojej działalności. Nadal musisz też regulować należności publiczno-prawne takie jak podatek od nieruchomości, środków transportu czy opłaty środowiskowe. Nadal musisz też wykonywać obowiązki nakazane przepisami, prowadzić księgowość, uczestniczyć w kontrolach i składać coroczne sprawozdanie finansowe.

Jeśli stanąłeś przed niełatwą decyzją o zawieszeniu lub likwidacji swojej działalności, a nie wszystko jest dla Ciebie łatwe i oczywiste – skontaktuj się z nami! Po zapoznaniu się z Twoim przypadkiem doradzimy i podpowiemy najlepsze wyjścia. Przypomnimy o koniecznych krokach, pomożemy w przygotowaniu dokumentacji, wniosku itd. A potem pomożemy Ci wrócić i stanąć na nogi! Jak zawsze, zakres naszej pomocy będzie zależał od Twoich potrzeb, zatem jeśli chcesz z niej skorzystać – napisz lub zadzwoń do naszego biura rachunkowego i porozmawiajmy o szczegółach!