Nowe PKD 2025 – co się zmienia i dlaczego warto działać już teraz?
Od 2025 roku zaczynają obowiązywać nowe PKD 2025 (Polska Klasyfikacja Działalności). Powód? Dotychczasowy system oznaczeń przestał odpowiadać realiom rynkowym i postępowi technologicznemu. W efekcie przeprowadzono dużą aktualizację, w ramach której wydzielono 126 nowych podklas na poziomie krajowym. Różnica między sumaryczną liczbą podklas PKD 2007 a PKD 2025 to aż 72 jednostki. Jakie zmiany wprowadza nowa klasyfikacja? Co to oznacza dla firm i kiedy trzeba je wdrożyć? O tym w dalszej części artykułu.
Od 2025 roku zaczynają obowiązywać nowe PKD 2025 (Polska Klasyfikacja Działalności). Powód? Dotychczasowy system oznaczeń przestał odpowiadać realiom rynkowym i postępowi technologicznemu. W efekcie przeprowadzono dużą aktualizację, w ramach której wydzielono 126 nowych podklas na poziomie krajowym. Różnica między sumaryczną liczbą podklas PKD 2007 a PKD 2025 to aż 72 jednostki. Jakie zmiany wprowadza nowa klasyfikacja? Co to oznacza dla firm i kiedy trzeba je wdrożyć? O tym w dalszej części artykułu.
Zmiany w klasyfikacji – nowe PKD 2025 w praktyce
W porównaniu do wersji z 2007 roku, zmiany są istotne i liczne. Kluczowa modyfikacja to podział sekcji J „Informacja i komunikacja” na dwie nowe sekcje:
- J – Działalność wydawnicza i nadawcza oraz związana z produkcją i dystrybucją treści,
- K – Działalność usługowa w zakresie telekomunikacji, programowania komputerowego, doradztwa, infrastruktury obliczeniowej i usług informacyjnych.
Ponadto, zmiany objęły:
- Dział 14 – Produkcja odzieży,
- Grupy związane ze sprzedażą detaliczną – zlikwidowano rozróżnienie m.in. między handlem stacjonarnym a internetowym oraz targowiskowym,
- Działalność pośrednictwa – wprowadzono 20 nowych podklas,
- Dział 90 i 91 – ustrukturyzowano działalność artystyczną, muzealną, bibliotekarską i kulturalną.
To tylko niektóre zmiany, ale w praktyce oznaczają one konieczność dostosowania wielu firm do nowych kodów.
Co oznacza nowe PKD 2025 dla przedsiębiorców?
Nowa klasyfikacja PKD obowiązuje od 1 stycznia 2025 roku, jednak nie powoduje automatycznej aktualizacji danych w rejestrach CEIDG, KRS czy REGON. Każdy przedsiębiorca musi samodzielnie zaktualizować kody PKD swojej działalności.
PKD 2025 wynika z nowej unijnej klasyfikacji NACE (Statistical Classification of Economic Activities in the European Community). Prace nad aktualizacją trwały od 2018 roku i były uzgadniane z państwami członkowskimi UE. Zmiany będą wdrażane cyklicznie – planuje się ich powtarzalność co 5–10 lat.
Dobra wiadomość? Zmiany nie niosą ze sobą rewolucji podatkowych ani administracyjnych. Służą głównie statystyce, ewidencji, rachunkowości i zarządzaniu danymi w administracji publicznej.
Więcej o aktualnych obowiązkach piszemy także tutaj: Zmiany w przepisach – poradnik przedsiębiorcy
Ile czasu zostało na aktualizację kodów PKD?
Przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG, KRS lub posiadający REGON mają 2-letni okres przejściowy – do końca 2026 roku. Po tym terminie urząd sam przypisze nowe PKD – może to jednak nie być idealne dopasowanie do profilu działalności. Dlatego warto samodzielnie podjąć decyzję wcześniej i zadbać o właściwe klasyfikacje.
Więcej o obowiązkach piszemy także tutaj: Jakie obowiązki mają przedsiębiorcy?
Jakie obowiązki mają przedsiębiorcy?
Nowe PKD 2025 – rejestracja nowych firm
Podmioty rejestrowane od 2025 roku są zobowiązane do korzystania z nowego PKD już na etapie rejestracji. W zależności od formy prawnej, zgłoszenia dokonuje się przez odpowiedni formularz:
- RG-OP – dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej,
- RG-OF – dla osób fizycznych niepodlegających wpisowi do CEIDG.
W przypadku CEIDG i KRS, aktualizację danych przeprowadza się bezpośrednio w tych rejestrach.
Dlaczego warto działać wcześniej?
Wielu przedsiębiorców zwleka z aktualizacją danych. Jednak warto pamiętać, że podjęcie działań z wyprzedzeniem daje większą kontrolę nad procesem. Pozwala również uniknąć błędów i przydzielenia niewłaściwego kodu przez urząd.
Zaktualizuj kody PKD z pomocą Audyt Legis
Nie czekaj do ostatniej chwili. Nasze biuro rachunkowe Audyt Legis służy pomocą w dopasowaniu kodów PKD do profilu Twojej działalności. Dzięki doświadczeniu i znajomości nowych przepisów zapewniamy:
- analizę obecnych kodów PKD,
- rekomendację nowych oznaczeń,
- kompleksowe wsparcie w aktualizacji danych.
Skontaktuj się z nami i uniknij niepotrzebnych błędów lub przyporządkowania kodów przez urząd!
Dowiedz się więcej: audytlegis.pl