Jak stworzyć biznesplan, który działa?
Co prawda panujące okoliczności dla wielu przedsiębiorców stanowią nie lada wyzwanie, jednak wystarczy się rozejrzeć aby zauważyć, że wyjątkowe czasy stwarzają wyjątkowe szanse na biznes. Jak podaje Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej, w samym październiku nową działalność rozpoczęło ponad 30 tyś, firm. Firmy, które chcą się utrzymać na rynku, (zwłaszcza dzisiaj) powinny opracować rzetelny biznesplan, który zapewni im stabilną pozycję. Właśnie o przygotowaniu takiego biznesplanu porozmawiamy dzisiaj. 🙂
Krótko i na temat
Jak wiadomo, głównym zamysłem biznesplanu jest po pierwsze: stworzenie konkretnego obrazu naszego przyszłego przedsiębiorstwa, a po drugie: przedstawienie go potencjalnym inwestorom, których chcemy zachęcić do naszego pomysłu. Dlatego nasz biznesplan musi być czytelny i rzeczowy. Dobrze ułożony plan to narzędzie, które posłuży do prowadzenia i rozwoju Twojej działalności. Z kolei długi i mozolny biznesplan, najprawdopodobniej wyląduje w najniższej szufladzie czyjegoś biurka i tam pozostanie do wiosennych porządków.
Poznaj swoją publikę
Dlaczego? Ponieważ najbardziej zależy nam na zainteresowanie ludzi swoim pomysłem, dlatego powinniśmy wiedzieć co interesuje potencjalnych odbiorców. Przykładowo wiadomym jest, że chcąc uzyskać dofinansowanie z funduszy, musimy w biznesplanie zwrócić dużą uwagę na zarządzanie powierzonym wsparciem finansowym oraz to jak nasz biznes wesprze rynek. Może też się zdarzyć, że chcemy przedstawić nasz pomysł inwestorom, którzy nie wiedzą nic o naszej branży. Wtedy staramy się unikać branżowych określeń czy zbyt skomplikowanych opisów, których i tak nasi słuchacze najpewniej nie przetrawią. Dam przykład.
Zamiast pisać
System, który chcemy wprowadzić za pomocą kanałów przekaźnikowych typu RAR-s 23, będzie pozwalał na dwupoziomową zbieżność matryc obliczeniowych.
Możemy napisać:
Nasz produkt jest w pełni zintegrowany z gotowymi już rozwiązaniami rynkowymi, zwiększając ich efektywność dwukrotnie.
Także, warto uwzględnić swoich czytelników i ich potrzeby w naszym biznesplanie. Jeśli występuje konieczność zawarcia jakichś branżowych zwrotów czy bardziej złożonych opisów, zawsze można je zamieścić w dodatkowym załączniku.
6 kluczowych elementów biznesplanu
W tej części artykułu omówimy to co należy w naszym planie koniecznie zawrzeć, a co pominąć. Poniżej zawarliśmy najważniejsze informacje i dodatkowe materiały, które mogą pomóc Ci w szybszym uruchomieniu planu. Opiszemy je pokrótce, a później przedstawimy co każda z sekcji powinna zawierać. Także 6 kluczowych elementów, które musimy zawrzeć to:
Streszczenie
Mowa tutaj o skróconym przeglądzie Twojego biznesu, Twoich zamiarów oraz Twoich potrzeb. Takie streszczenie stosuje się na początku ale nierzadko też na końcu biznesplanu. Niezależnie gdzie się ono znajduje, należy pamiętać o tym, aby nie było za długie. Zazwyczaj na streszczenie poświęca się 1-2 strony.
Możliwości
Ta część biznesplanu może okazać się decydująca. Tutaj odpowiadamy na pytania typu: Jaki produkt oferujesz i jakie potrzeby istniejące na rynku możesz zaspokoić? Do kogo chcesz kierować swoją ofertę? Czy na przykład: Kto może okazać się Twoją konkurencją? Jeśli Twoja oferta w jakiś sposób wykorzystuje zjawisko pandemii, możesz w tym miejscu odnieść się do dostępnych danych tj. przewidywany okres rozwoju wirusa czy nawet opinie ekspertów, którzy często przytaczają liczby, które mogą Ci pomóc.
Realizacja
Rozdział, w którym wyjaśniamy sposób w jaki zamierzamy pozycjonować się na rynku. Mowa tutaj o marketingu oraz naszych planach sprzedażowych. Po za tym będziemy musieli tutaj wskazać nasze kamienie milowe oraz inne wskaźniki, które potwierdzą sukces firmy na przestrzeni kolejnych lat.
Firma i zarząd
Mówi się, że to nie korporacje robią interesy, lecz ludzie. Musimy pamiętać o tym, że inwestorzy poza naszym pomysłem na biznes, będą zwracać szczególną uwagę na zespół, z którym chcemy ten pomysł zrealizować. Dlatego w tej części biznesplanu opiszesz członków zespołu i ich potencjał ale też wskażesz kogo jeszcze musisz zatrudnić. Poza zasobami ludzkimi opisujemy w tym rozdziale również takie kwestie jak struktura prawna firmy i jej lokalizacja.
Analiza finansowa
Twój biznesplan nie jest kompletny bez prognozy finansowej. Powiemy Ci, co należy uwzględnić w swoim planie finansowym, zaczynając od prognozy sprzedaży, rachunku przepływów pieniężnych, rachunku zysków i strat (zwanego również rachunkiem wyników) i bilansu.
Załącznik
Korzystamy z załącznika gdy potrzebujemy umieścić dodatkowe zdjęcia, informacje czy dokumenty. Jest także często stosowany jako słowniczek pojęć użytych w biznesplanie czy miejsce na stosowne odnośniki.
Tak jak przed chwilą wspominaliśmy streszczenie przedstawia naszą firmę, jej działalność oraz jej potrzeby. Chociaż dużo ludzi traktuje tę część biznesplanu jako początek całego opracowania, my radzimy napisać streszczenie na samym końcu, już po przygotowaniu całej reszty planu. Zdecydowanie łatwiej będzie Ci podsumować i skrócić wszystko, gdy już poznasz szczegóły swojej firmy od środka i na zewnątrz.
Warto się upewnić, że streszczenie dobrze oddaje istotę całego biznesplanu, gdyż w rzeczywistości inwestorzy często proszą tylko o samo streszczenie do wstępnej oceny.
Właśnie dlatego w streszczeniu staramy się zawrzeć najważniejsze informacje jednocześnie nie popadając w szczegóły. Powinniśmy celować w 1-2 stronicowe streszczenie, zaprojektowane tak, aby szybko i łatwo się czytało oraz wzbudzało zainteresowanie wśród czytelników.
Droga do zwycięskiego streszczenia
Biznes w jednym zdaniu
Absolutną podstawą przy wprowadzaniu nowej marki na rynek jest określenie tego co ją wyróżnia na tle pozostałych firm. Znając to, możemy w jednym zdaniu opisać istotę naszego biznesu. Co prawda to zadanie nie jest wcale takie proste, aczkolwiek pozwoli to nam na zarysowanie w umysłach ludzi naszej firmy. Jest to zabieg często widoczny w postaci sloganów i zwrotów reklamowych. Właśnie takie zdanie należy umieścić na samej górze strony pod nazwą firmy.
Rozwiązanie
Omawiamy tutaj popyt na nasz produkt. Wskazujemy problemy widoczne na rynku, które nasz produkt jest w stanie rozwiązać. Mówiąc o rozwiązaniu musimy jasno pokazać jak bardzo jest potrzebna ludziom nasza oferta i udowodnić, że będą oni chętni na zaspokojenie tych potrzeb płacąc za nią odpowiednią sumę pieniędzy.
Rynek docelowy
Jedna z najważniejszych części biznesplanu. Tutaj staramy się przedstawić precyzyjny obraz naszego potencjalnego klienta. Mówimy o tym w jaki rynek chcemy uderzyć oraz jak dużo konsumentów na tym rynku się znajduje. Głównie chodzi tutaj o komunikację naszego produktu. Musimy pokazać, że wiemy do kogo i dlaczego chcemy skierować nasze reklamy, ofertę i promocje. Jest to ważny segment, gdyż na podstawie tego będziemy opierać wszelkie działania marketingowe oraz sprzedażowe.
Konkurencja
Jak rynek radzi sobie aktualnie bez Ciebie? Skoro Twojego produktu jeszcze nie ma, to czy ludzie korzystają z jakichś alternatyw? W biznesie zawsze trzeba pamiętać, że każda firma ma taką czy inną formę konkurencji i ta konkurencja może działać na nas pośrednio lub bezpośrednio. W tej sekcji podsumowujemy informacje właśnie dotyczące tej tematyki.
Przegląd firmy i zespół
Oto miejsce na zaprezentowanie całego zespołu oraz kilka słów o tym kto się w nim znajduje i dlaczego. Zainteresujmy naszych czytelników/inwestorów nie tylko samym pomysłem ale i ludźmi, którzy chcą go zrealizować. Jeśli osoby, o których będziemy mówić w tej sekcji już z nami współpracowały w przeszłości, warto o tym także wspomnieć. Dzięki temu pokażemy, że nad projektem będzie pracował zgrany zespół.
Podsumowanie finansowe
Podkreśl najważniejsze aspekty swojego planu finansowego, najlepiej za pomocą wykresów i danych, które zobrazują planowaną sprzedaż, wydatki oraz rentowność. Jeśli obrany przez Ciebie model biznesowy (czyli sposób generowania kapitału) wymaga dodatkowych objaśnień, właśnie tutaj powinny one być uwzględnione.
Kryteria finansowania
Pisząc biznesplan w celu uzyskania pożyczki czy też finansowania od inwestorów przykładowo typu venture capital, powinieneś im jasno nakreślić w streszczeniu czego od nich potrzebujesz. Nikt nie wymaga tutaj załączania warunków umowy i całej inwestycji, gdyż i tak jest to z reguły negocjowane w późniejszych etapach. Natomiast trzeba by tu przedstawić konkretne kwoty i ich cel.
Kamienie milowe i przyczepność
Ostatnim ważnym elementem, który inwestorzy będą chcieli zobaczyć w planie, są poczynione do tej pory postępy oraz przyszłe kamienie milowe, które Twoja firma chce osiągnąć. Jeżeli masz podstawy do tego by twierdzić, że Twój produkt już teraz wzbudza zainteresowanie wśród ludzi, którym go przedstawiłeś, warto to wyeksponować w tej części biznesplanu.
Niech biznesplan przemówi!
Możliwości
Biznesplan dzieli się na cztery najważniejsze segmenty – okazja, realizacja, przegląd firmy – i ostatni- plan finansowy. Dział poświęcony możliwościom twojego planu zawiera informacje o wskazanym przez Ciebie problemie, proponowanym przez Twoją firmę rozwiązaniu, potencjalnych klientach oraz Twoim stosunku do konkurencji.
Możesz również skorzystać z tej sekcji, aby zademonstrować, co wyróżnia Twój biznes na tle innych przedsiębiorstw oraz jakie masz plany dotyczące przyszłego poszerzenia oferty.
Po przeczytaniu streszczenia, Twoi czytelnicy na pewno już sobie wyrobią jakiś obraz firmy w głowach, jednak ten rozdział jest wciąż szczególnie ważny, bowiem to w nim zapewniasz odbiorców ważnych szczegółów, które streszczenie powinno pominąć.
Problem i rozwiązanie
Rozpocznij tą sekcję opisując problem, który rozwiązujesz dla swoich klientów. Odpowiedz na pytanie: Jaki dyskomfort odczuwają? Lub: Jakie braki w ofercie rynkowej można wskazać? Po wskazaniu tych braków należy oczywiście wyjaśnić jak ludzie sobie z tym radzą dotychczas. Może się zdarzyć, że istniejące rozwiązania są za drogie lub zbyt skomplikowane. Przykładem może tutaj być firma, po której produkt trzeba przyjechać do siedziby co powoduje, że znaczna część jej potencjalnych konsumentów spotyka się z problemem trudności z dojazdem do ów firmy.
Można pokusić się o stwierdzenie, że zdefiniowanie luki, którą chcesz wypełnić, jest najważniejszym aspektem całego planu i kluczem do osiągnięcia odpowiedniej pozycji na rynku. Dlatego jeśli nie jesteś wstanie wskazać takiej luki, być może Twoja koncepcja na biznes nie jest jeszcze wystarczająca.
Aby upewnić się, że rozwiązujesz prawdziwy problem dla potencjalnych klientów, wielkim krokiem w procesie planowania biznesowego jest odejście od komputera i porozmawianie z potencjalnymi klientami. Sprawdź, czy mają problem, a następnie zrób kolejny krok i przygotuj dla nich potencjalne rozwiązanie problemu. Sprawdź czy Twoje rozwiązanie ich interesuje.
Po opisaniu problemu związanego z rynkiem docelowym w następnej części biznesplanu należy opisać rozwiązanie. Twoje rozwiązanie to produkt lub usługa, którą planujesz zaoferować swoim klientom. Co to jest i jak jest oferowane? Jak dokładnie rozwiązuje problem Twoich klientów?
W przypadku niektórych produktów i usług możesz opisać przypadki użycia lub opowiedzieć historię o prawdziwym użytkowniku, który skorzysta (i będzie skłonny zapłacić) za twoje rozwiązanie.
Rynek docelowy
Teraz, gdy szczegółowo opisałeś swój problem i rozwiązanie w biznesplanie, czas skupić się na rynku docelowym: komu sprzedajesz?
W zależności od rodzaju prowadzonej działalności i rodzaju tworzonego planu, biznes plan nie musi zawierać zbyt wielu szczegółów. Niezależnie od tego, musisz wiedzieć, kto jest twoim klientem i mieć przybliżoną ich liczbę. Jeśli nie ma wystarczającej liczby chętnych na Twój produkt lub usługę, może to być znak ostrzegawczy.
Analiza rynku i badania rynku
Jeśli zamierzasz przeprowadzić analizę rynku, zacznij od badań. Najpierw określ swoje segmenty, a także jaką mają one wielkość. Segment rynku to grupa osób (lub inne firmy), którym możesz potencjalnie sprzedać.
Nie wpadnij jednak w pułapkę zbyt ogólnego definiowania rynku. Klasycznym przykładem jest firma obuwnicza. Podczas gdy firmę obuwniczą kusiłoby, aby powiedzieć, że ich rynkiem docelowym jest każdy, kto nosi buty, realistycznie, aby osiągnąć sukces, musi dotrzeć do określonego segmentu rynku. Być może muszą atakować sportowców lub ludzi biznesu, którzy potrzebują formalnych butów do pracy, a może są skierowane do dzieci i ich rodzin.
TAM, SAM i SOM
Dobry biznesplan określi docelowe segmenty rynku, a następnie dostarczy pewne dane wskazujące, jak szybko rośnie każdy segment. Identyfikując rynki docelowe, klasyczną metodą jest użycie podziału TAM, SAM i SOM, aby spojrzeć na rozmiary rynku od podejścia odgórnego, jak i oddolnego.
-
TAM: Twój całkowity dostępny rynek zbywalny lub adresowalny (wszyscy, z których chcesz skontaktować z produktem)
-
SAM: Twój segmentowany rynek adresowalny lub obsługiwany dostępny rynek (część TAM, na którą będziesz ekskluzywnie kierować ofertę)
-
SOM: Twój udział w rynku (podzbiór Twojego SAM, do którego realistycznie dotrzesz – szczególnie w pierwszych latach działalności)
Po zidentyfikowaniu kluczowych segmentów rynku należy omówić trendy na tych rynkach. Czy rosną, czy kurczą się? Porozmawiaj o zmieniających się potrzebach rynku, upodobaniach lub innych nadchodzących zmianach na rynku.
Twój idealny klient
Po zdefiniowaniu docelowych segmentów rynku nadszedł czas, aby zdefiniować idealnego klienta dla każdego segmentu.
Jednym ze sposobów mówienia o swoim idealnym kliencie w planie jest użycie „persona nabywcy” lub „persona użytkownika”. Persona kupującego to fikcyjna reprezentacja twojego rynku – otrzymują imię, płeć, poziom dochodów, polubienia, antypatie, i tak dalej.
Chociaż może się to wydawać dodatkową pracą nad segmentacją rynku, którą już wykonałeś, posiadanie solidnego wizerunku kupującego będzie niezwykle przydatnym narzędziem, które pomoże ci zidentyfikować taktyki marketingowe i sprzedażowe, które musisz zastosować, aby przyciągnąć tych idealnych klientów.
Kluczowi klienci
W ostatniej części rozdziału dotyczącego rynku docelowego należy omówić kluczowych klientów.
Ta sekcja jest naprawdę wymagana tylko dla przedsiębiorstw (dużych), które mają bardzo niewielu klientów. Większość małych firm i typowych startupów może to pominąć i przejść dalej.
Ale jeśli Twój biznesplan zakłada, że sprzedajesz do innych firm (B2B), możesz mieć kilku kluczowych klientów, którzy są krytyczni dla sukcesu Twojej firmy, lub garstkę ważnych klientów, którzy są liderami trendów w Twojej przestrzeni. Jeśli tak, skorzystaj z ostatniej części rozdziału dotyczącego rynku docelowego, aby podać szczegółowe informacje o tych klientach i ich znaczeniu dla sukcesu Twojej firmy.
Konkurencja
Niezwłocznie po sekcji dotyczącej rynku docelowego powinieneś opisać swoją konkurencję. Kto jeszcze oferuje rozwiązania, które próbują rozwiązać problemy klientów? Jakie są twoje przewagi nad konkurencją?
Prawie każdy biznesplan korzysta z „matrycy konkurencji” w celu łatwego porównania ich funkcji z konkurencją. Najważniejszą rzeczą do zilustrowania w tej części biznesplanu jest to, w jaki sposób Twoje rozwiązanie różni się od innych ofert, które potencjalny klient może rozważyć. Inwestorzy będą chcieli dowiedzieć się, jakie masz przewagi nad konkurencją i jak planujesz się wyróżnić.
Jednym z największych błędów, jakie popełniają przedsiębiorcy w swoich biznesplanach, jest stwierdzenie, że nie mają oni konkurencji.
Faktem jest, że wszystkie firmy mają konkurencję. Konkurenci nie zawsze mogą mieć formę „bezpośredniej konkurencji”, czyli wtedy, gdy masz konkurenta oferującego podobne rozwiązanie do swojej oferty. Często możesz mieć do czynienia z „konkurencją pośrednią”, kiedy to konsumenci rozwiązują swój problem za pomocą zupełnie innego rodzaju rozwiązania.
Na przykład, kiedy Henry Ford po raz pierwszy sprzedawał swoje samochody, bezpośrednia konkurencja ze strony innych producentów samochodów była bardzo niewielka – nie było żadnych innych samochodów. Zamiast tego Ford konkurował z innymi środkami transportu – końmi, rowerami, pociągami i chodzeniem. Z pozoru żadna z tych rzeczy nie wygląda na prawdziwą bezpośrednią konkurencję, ale tak właśnie ludzie rozwiązywali swoje problemy transportowe w tym czasie.
Przyszłe produkty i usługi
Wszyscy przedsiębiorcy mają wizję tego, gdzie chcą podjąć działalność w przyszłości, jeśli odniosą sukces.
Chociaż badanie przyszłych możliwości nowych produktów i usług jest kuszące, nie powinieneś zbytnio rozszerzać tych pomysłów w swoim biznesplanie. Z pewnością warto zamieścić akapit lub dwa o potencjalnych planach na przyszłość, aby pokazać inwestorom, dokąd zmierzasz w dłuższej perspektywie, ale nie chcesz, aby twój plan był zdominowany przez plany dalekiego zasięgu, które mogą, ale nie muszą, zostać zrealizowane. Należy skoncentrować się na wprowadzaniu na rynek pierwszych produktów i usług.
Biznesplan – sekcja wykonawcza
Po zakończeniu rozdziału dotyczącego możliwości przejdziesz do rozdziału dotyczącego wykonania, który zawiera wszystko o tym, w jaki sposób zamierzasz sprawić, by Twoja firma działała. Omówisz swoje plany marketingowe i sprzedażowe, operacje, sposób mierzenia sukcesu oraz najważniejsze etapy, które możesz osiągnąć.
Zanim nawet pomyślisz o napisaniu planu marketingowego, musisz dobrze zdefiniować rynek docelowy i rozwinąć osobowości kupujących. Bez prawdziwego zrozumienia, do kogo sprzedajesz, plan marketingowy będzie miał małą wartość.
Plan marketingowy i sprzedażowy
Sekcja planu marketingowego i sprzedaży w biznesplanie szczegółowo opisuje, w jaki sposób zamierzasz dotrzeć do docelowych segmentów rynku (zwany także marketingiem docelowym), jak planujesz sprzedaż na tych rynkach docelowych, jaki jest Twój plan cenowy oraz jakie rodzaje działań i partnerstwa musisz uwzględnić, aby Twoja firma odniosła sukces.
Zanim nawet pomyślisz o napisaniu planu marketingowego, musisz dobrze zdefiniować rynek docelowy i rozwinąć osobowości kupujących. Bez prawdziwego zrozumienia, do kogo sprzedajesz, plan marketingowy będzie miał małą wartość.
Twoje oświadczenie dotyczące pozycjonowania
Pierwszą częścią twojego planu marketingowego i sprzedaży jest twoja pozycja. Pozycjonowanie to sposób, w jaki spróbujesz zaprezentować swoją firmę klientom. Czy jesteś rozwiązaniem o niskiej cenie, czy jesteś luksusową marką premium na swoim rynku? Czy oferujecie coś, czego nie oferują konkurenci?
Zanim zaczniesz pracę nad zestawieniem pozycji, powinieneś poświęcić trochę czasu na ocenę obecnego rynku i odpowiedzieć na następujące pytania:
-
Jakie funkcje lub korzyści oferujecie, a których nie oferują konkurenci?
-
Jakie są podstawowe potrzeby i potrzeby Twoich klientów?
-
Jak pozycjonują się twoi konkurenci?
-
Jak zamierzasz odróżnić się od konkurencji? Innymi słowy, dlaczego klient powinien wybrać ciebie zamiast kogoś innego?
-
Gdzie widzisz swoją firmę w otoczeniu innych rozwiązań?
-
Po udzieleniu odpowiedzi na te pytania możesz następnie opracować strategię pozycjonowania i zdefiniować ją w biznesplanie.
Nie martw się, że Twoje oświadczenie dotyczące pozycjonowania będzie bardzo długie czy dogłębne. Musisz jedynie wyjaśnić, gdzie znajduje się Twoja firma w konkurencyjnym otoczeniu i jaka jest Twoja podstawowa propozycja wartości, która odróżnia Twoją firmę od alternatyw, które klient może rozważyć.
Możesz użyć tej prostej formuły do opracowania instrukcji pozycjonowania:
W przypadku [opisu rynku docelowego], który [potrzeby rynku docelowego], [ten produkt] [jak spełnia on potrzeby]. W przeciwieństwie do [kluczowej konkurencji], [najważniejsza cecha wyróżniająca].
Na przykład oświadczenie dotyczące pozycjonowania Audyt Legis (naszej marki) do planowania biznesowego, brzmi: „Dla przedsiębiorcy, który zakłada nową firmę, wprowadza nowe produkty/usługi na rynek, Audyt Legis to rozwiązanie, które zapewnia kompleksową obsługę i wsparcie na każdym etapie prowadzenia rachunkowości. W przeciwieństwie do [nazwa konkurencji], która obsługuje wąski segment firm, Audyt Legis wdraża innowacyjną ofertę dla przedsiębiorstw o zróżnicowanym profilu działalności: produkcyjnym, usługowym, handlowym, mieszanym i e-commerce.
Cennik
Kiedy już wiesz, jaka jest twoja ogólna strategia pozycjonowania, możesz przejść do ustalania cen.
Twoja strategia pozycjonowania często będzie głównym czynnikiem decydującym o tym, jak wyceniasz swoje oferty. Cena wysyła bardzo silny przekaz do konsumentów i może być ważnym narzędziem do informowania konsumentów o swojej pozycji. Jeśli oferujesz produkt premium, cena premium szybko przekaże tę wiadomość konsumentom.
Decydując się na cenę swoich usług czy produktu musisz przestrzegać kilku podstawowych zasad:
Pokrycie kosztów. Z pewnością istnieją wyjątki od tej zasady, ale w większości przypadków powinieneś obciążyć klientów więcej niż kosztuje dostarczenie produktu lub usługi. Ceny pierwotnego i wtórnego centrum zysków. Twoja początkowa cena może nie być głównym centrum zysków. Na przykład możesz sprzedawać swój produkt po oryginalnej cenie, a nawet niższej, ale potrzebujesz znacznie bardziej opłacalnej umowy serwisowej lub wsparcia technicznego, aby przejść do zakupu. Dopasowanie stawki rynkowej. Twoje ceny muszą pasować do popytu i oczekiwań konsumentów. Cena za wysoka i możesz nie mieć klientów. Cena za niska, a ludzie mogą nie docenić Twojej oferty.
3 podejścia do strategii cenowej
Koszt plus cena – Możesz ustalić swoją cenę na podstawie kilku czynników. Możesz spojrzeć na swoje koszty, a następnie oznaczyć swoją ofertę stamtąd. Jest to zwykle nazywane „ceną plus koszty” i może być skuteczne dla producentów, w których pokrycie kosztów początkowych ma kluczowe znaczenie.
Ceny rynkowe – Inną metodą jest przyjrzenie się obecnemu krajobrazowi konkurentów, a następnie ceny w oparciu o oczekiwania rynku. Możesz ustalić cenę w wyższej lub niższej części rynku, aby ustalić swoją pozycję.
Wycena wartości – Jeszcze inną metodą jest przyjrzenie się modelowi wyceny wartości, w którym ustalasz cenę na podstawie tego, jaką wartość zapewniasz klientowi. Na przykład, jeśli sprzedajesz trawniki profesjonalistom, możesz oszczędzać swoim klientom 1 godzinę / tydzień. Jeśli ta godzina ich czasu jest wyceniana na 50 PLN za godzinę, Twoja usługa może naliczyć 30 PLN za godzinę.
Awans
Po uwzględnieniu ustalania cen i pozycjonowania nadszedł czas, aby spojrzeć na strategię promocji. Plan promocyjny opisuje szczegółowo, w jaki sposób planujesz komunikować się z potencjalnymi i aktualnymi klientami. Pamiętaj, że ważne jest, aby zmierzyć, ile kosztują twoje promocje i ile zysku generują. Trudno utrzymać długoterminowe programy promocyjne, które nie przynoszą zysków.
Biznesplan – sekcja reklamowa
Opakowanie
Jeśli sprzedajesz produkt, opakowanie tego produktu ma kluczowe znaczenie. Jeśli masz zdjęcia swojego opakowania, biznesplan jest dobrym miejscem do ich przedstawienia.
Upewnij się, że sekcja opakowania twojego planu odpowiada na następujące pytania:
-
Czy twoje opakowanie pasuje do Twojej strategii pozycjonowania?
-
W jaki sposób twoje opakowanie komunikuje twoją kluczową wartość?
-
Jak twoje opakowanie wypada na tle konkurencji?
Reklama
Twój biznesplan powinien zawierać przegląd rodzajów reklam, na które planujesz wydawać pieniądze. Czy będziesz reklamować się online? A może w tradycyjnych mediach offline? Kluczowym elementem Twojego planu reklamowego jest Twój plan pomiaru skuteczności reklamy.
Public relations
Zapewnienie mediów, które Cię przedstawiają – PR – może być świetnym sposobem na dotarcie do klientów. Uzyskanie widocznej recenzji produktu lub usługi może zapewnić Ci ekspozycję niezbędną do rozwoju firmy. Jeśli public relations jest częścią strategii promocyjnej, opisz szczegółowo swoje plany tutaj.
Marketing treści
Popularną strategią promocji jest angażowanie się w tak zwany content marketing. Publikujesz przydatne informacje i porady – zwykle udostępniane za darmo – aby Twój rynek docelowy mógł poznać Twoją firmę dzięki dostarczonej wiedzy. Content marketing polega na uczeniu i kształceniu potencjalnych klientów na tematy, którymi są zainteresowani, a nie tylko na temat oferowanych funkcji i korzyści.
Media społecznościowe
W tych czasach obecność w mediach społecznościowych jest zasadniczo wymogiem dla zdecydowanej większości firm.
Nie musisz być na każdym kanale mediów społecznościowych, ale musisz być na tych, na których są Twoi klienci. Coraz więcej potencjalnych klientów korzysta z mediów społecznościowych, aby dowiedzieć się o firmach i dowiedzieć się, jak reagują.
Alianse strategiczne
W ramach planu marketingowego możesz polegać na ścisłej współpracy z inną firmą w formie partnerstwa. To partnerstwo może pomóc w zapewnieniu dostępu do docelowego segmentu rynku dla Twojej firmy, jednocześnie umożliwiając partnerowi oferowanie klientom nowego produktu lub usługi. Jeśli masz już ustanowione partnerstwa, ważne jest, aby szczegółowo opisać je w biznesplanie.
Operacje
Sekcja operacyjna to sposób działania firmy. To logistyka, technologia i inne nakrętki. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności, możesz potrzebować następujących sekcji. Podaj tylko to, czego potrzebujesz i usuń wszystko inne.
Pozyskiwanie i realizacja
Jeśli Twoja firma sprzedaje produkty, które kupuje od innych dostawców, ważne jest, aby podać szczegółowe informacje o tym, skąd pochodzą Twoje produkty, w jaki sposób są dostarczane do Ciebie, a ostatecznie, w jaki sposób dostarczasz produkty do klienta – to jest pozyskiwanie i realizacja.
Jeśli pozyskujesz produkty od zagranicznych producentów, inwestorzy będą chcieli dowiedzieć się o twoich postępach we współpracy z tymi dostawcami. Jeśli Twoja firma zamierza dostarczać produkty do klientów, powinieneś opisać swoje plany wysyłki produktów.
Technologia
Jeśli jesteś firmą technologiczną, ważne jest, aby Twój biznesplan opisał twoją technologię i jaki jest twój „sekretny sos”.
Nie musisz zdradzać tajemnic handlowych w swoim biznesplanie, ale musisz opisać, w jaki sposób Twoja technologia jest inna i lepsza niż inne dostępne rozwiązania. Na wysokim poziomie będziesz chciał też opisać, jak działa Twoja technologia. Nie musisz tu jednak wprowadzać dręczących szczegółów – jeśli inwestor jest zainteresowany bardziej szczegółowymi informacjami, poprosi o nie, a informacje te możesz podać w załączniku.
Pamiętaj, że Twoim celem jest, aby Twój biznesplan był jak najkrótszy, więc zbyt wiele szczegółów może z łatwością sprawić, że Twój plan będzie zbyt długi.
Biznesplan – sekcja dystrybucji
Biznesplan dla firm produktowych musi zawierać plan dystrybucji. Jest on ważną częścią kompletnego biznesplanu. W większości firmy usługowe mogą pominąć ten kawałek i przejść dalej.
Dystrybucja to sposób, w jaki dostarczysz swój produkt w ręce klientów. Każda branża ma inne kanały dystrybucji, a najlepszym sposobem na stworzenie planu dystrybucji jest przeprowadzanie wywiadów z innymi w branży, aby dowiedzieć się, jaki jest ich model dystrybucji.
Oto kilka typowych modeli dystrybucji, które możesz rozważyć dla swojej firmy:
Dystrybucja bezpośrednia
Sprzedaż bezpośrednio konsumentom jest zdecydowanie najprostszą i najbardziej opłacalną opcją. Możesz rozważyć przeniesienie oszczędności ze sprzedaży bezpośrednio na swoich klientów lub po prostu zwiększyć marże. Nadal będziesz musiał uwzględnić logistykę, w jaki sposób dostarczysz swoje produkty do klientów z magazynu, ale model dystrybucji bezpośredniej jest zwykle dość prosty.
Dystrybucja detaliczna
Większość dużych detalistów nie lubi kłopotów z tysiącami indywidualnych dostawców. Zamiast tego wolą kupować za pośrednictwem dużych firm dystrybucyjnych, które agregują produkty od wielu dostawców, a następnie udostępniają te zapasy detalistom do zakupu. Oczywiście dystrybutorzy ci biorą procent sprzedaży przechodzącej przez ich magazyny.
Przedstawiciele producentów. Są to zazwyczaj sprzedawcy, którzy pracują dla agencji „repping”. Często utrzymują relacje z detalistami i dystrybutorami i pracują nad sprzedażą Twoich produktów we właściwym kanale. Zazwyczaj pracują na zasadzie prowizji i często zdarza się, że przedstawiciel jest niezbędny do uzyskania dostępu nowej firmy do dystrybutora lub sprzedawcy.
OEM
Oznacza to „producenta oryginalnego sprzętu”. Jeśli twój produkt został sprzedany innej firmie, która następnie włączy go do gotowego produktu, wówczas korzystasz z kanału OEM.
Dobrym przykładem tego są dostawcy części samochodowych. Podczas gdy duzi producenci samochodów budują duże części swoich samochodów, kupują również części wspólne od zewnętrznych dostawców i włączają je do gotowego pojazdu.
Większość firm korzysta z wielu kanałów dystrybucji w ramach swoich planów, więc nie musisz ograniczać się do jednego kanału. Na przykład bardzo często zarówno sprzedaż bezpośrednia, jak i za pośrednictwem dystrybutorów – możesz kupić iPhone’a bezpośrednio od Apple lub przejść do sklepu docelowego i tam go kupić.
Kamienie milowe i wskaźniki
Biznesplan to tylko dokument w formie papierowej bez rzeczywistej ścieżki do wykonania pracy, wraz z harmonogramem, zdefiniowanymi rolami i kluczowymi obowiązkami.
Podczas gdy sekcja kamieni milowych i wskaźników twojego biznesplanu może nie być długa, bardzo ważne jest, abyś poświęcił czas na zaplanowanie kolejnych kluczowych kroków dla Twojej firmy. Inwestorzy będą chcieli zobaczyć, że rozumiesz, co musi się stać, aby Twoje plany stały się rzeczywistością i że pracujesz według realistycznego harmonogramu.
Zacznij od szybkiego przeglądu swoich kamieni milowych. Kamienie milowe są głównymi celami. Na przykład, jeśli produkujesz urządzenie medyczne, będziesz mieć kamienie milowe związane z badaniami klinicznymi i procesami zatwierdzania przez rząd. Jeśli produkujesz produkt konsumencki, możesz mieć kamienie milowe związane z prototypami, znajdowaniem producentów i paragonem pierwszego zamówienia.
Trakcja
Podczas gdy kamienie milowe czekają na Ciebie, będziesz także chciał spojrzeć wstecz na najważniejsze osiągnięcia, które już osiągnąłeś. Inwestorzy lubią nazywać to „trakcją”. Oznacza to, że Twoja firma pokazała pewne dowody wczesnego sukcesu.
Trakcja może być początkową sprzedażą, udanym programem pilotażowym lub znaczącym partnerstwem. Udostępnienie dowodu, że Twoja firma jest czymś więcej niż tylko pomysłem – że ma rzeczywiste dowody, że odniesie sukces – może być niezwykle ważne przy pozyskiwaniu pieniędzy potrzebnych do rozwoju firmy.
Metryka
Oprócz kamieni milowych i trakcji, Twój biznesplan powinien szczegółowo określać kluczowe wskaźniki, które będziesz obserwować, gdy Twoja firma zacznie działać. Dane to liczby, które oglądasz regularnie, aby ocenić kondycję swojej firmy. Są motorem wzrostu twojego modelu biznesowego i twojego planu finansowego.
Na przykład restauracja może zwrócić szczególną uwagę na liczbę zwrotów stolika, jakie wykonują przeciętnej nocy oraz stosunek sprzedaży napojów do sprzedaży żywności. Firma zajmująca się oprogramowaniem online może sprawdzić wskaźniki rezygnacji (odsetek klientów, którzy anulują) i nowe rejestracje. Każda firma będzie miała kluczowe wskaźniki, które obserwuje, aby wcześnie monitorować wzrost i wykrywać problemy, a Twój biznesplan powinien szczegółowo określać kluczowe wskaźniki, które będziesz śledzić w swojej firmie.
Kluczowe założenia i ryzyko
Wreszcie, Twój biznesplan powinien szczegółowo określać kluczowe założenia, które są ważne dla sukcesu Twojej firmy. Innym sposobem myślenia o kluczowych założeniach jest myślenie o ryzyku. Jakie ryzyko podejmujesz ze swoją firmą? Na przykład, jeśli nie masz potwierdzonego popytu na nowy produkt, zakładasz, że ludzie będą chcieli tego, co budujesz. Jeśli polegasz na reklamie internetowej jako głównym kanale promocyjnym, przyjmujesz założenia dotyczące kosztów tej reklamy i odsetek odbiorców reklam, którzy faktycznie dokonają zakupu.
Wiedza o twoich założeniach podczas zakładania firmy może mieć wpływ na sukces biznesowy i porażkę biznesową. Kiedy rozpoznasz swoje założenia, możesz zacząć udowadniać, że są one prawidłowe. Im bardziej możesz zminimalizować swoje założenia, tym bardziej prawdopodobne jest, że Twój biznes odniesie sukces.
Biznesplan – sekcja zespołu
Przegląd firmy i zespół
W tym rozdziale zapoznasz inwestorów ze strukturą swojej firmy i z kluczowymi członkami zespołu. Te szczegóły są szczególnie ważne dla inwestorów, ponieważ chcą wiedzieć, kto stoi za firmą i czy mogą zamienić dobry pomysł w świetny biznes.
Zespół
Stare powiedzenie głosi, że inwestorzy nie inwestują w pomysły, tylko w ludzi. Niektórzy inwestorzy nawet posuwają się nawet do stwierdzenia, że wolą inwestować w mierny pomysł ze świetnym zespołem, niż za przebojowy pomysł z miernym zespołem.
To tak naprawdę oznacza, że prowadzenie udanego biznesu sprowadza się do spowolnienia pracy. Czy rzeczywiście możesz osiągnąć to, co zaplanowałeś? Czy masz odpowiedni zespół, aby zamienić dobry pomysł w świetny biznes, w którym klienci będą walić w drzwi?
Biznesplan i przegląd firmy to najlepsze uzasadnienie, że masz odpowiedni zespół do realizacji Twojego pomysłu. Powinno to pokazać, że pomyślałeś o ważnych rolach i obowiązkach, których potrzebuje Twoja firma, aby się rozwijać i odnosić sukcesy.
Dołącz krótkie biografie podkreślające istotne doświadczenia każdego kluczowego członka zespołu. Ważne jest, aby uzasadnić, dlaczego zespół jest właściwym zespołem, aby zamienić pomysł w rzeczywistość. Czy mają odpowiednie doświadczenie w branży? Czy członkowie zespołu mieli wcześniej przedsiębiorcze sukcesy?
Częstym błędem, który popełniają początkujący przedsiębiorcy, opisując zespół zarządzający, jest nadawanie każdemu zespołowi tytułu na poziomie C (CEO, CMO, COO itd.). Chociaż może to być dobre dla ego, często nie jest realistyczne. W miarę rozwoju firmy możesz wymagać różnego rodzaju doświadczenia i wiedzy. Często lepiej jest pozwolić na przyszły rozwój tytułów, niż zacząć od wszystkich na szczycie bez miejsca na przyszły wzrost lub zmiany.
Twój zespół zarządzający niekoniecznie musi być kompletny, aby mieć kompletny biznesplan. Jeśli wiesz, że masz luki w zespole zarządzającym, to w porządku. W rzeczywistości inwestorzy widzą, że wiesz o brakach na niektórych ważnych stanowiskach, ale traktowane jest to za oznakę dojrzałości i wiedzy na temat tego, czego potrzebuje Twoja firma, aby odnieść sukces. Jeśli masz luki w zespole, po prostu je zidentyfikuj i wskaż, że szukasz odpowiednich osób do pełnienia określonych ról.
Na koniec możesz dołączyć proponowany schemat organizacyjny do biznesplanu. To nie jest krytyczne i z pewnością może znaleźć się w załączniku do biznesplanu. W pewnym momencie, gdy eksplorujesz opcje finansowania, możesz zostać poproszony o „schemat organizacyjny”, więc dobrze jest go mieć. Oprócz zbierania pieniędzy, wykres organizacyjny jest również przydatnym narzędziem do planowania, które pomoże ci pomyśleć o swojej firmie i jej rozwoju z czasem. Jakie kluczowe role będziesz chciał wypełnić w przyszłości i jak zorganizujesz swoje zespoły, aby jak najlepiej je wykorzystać? Tabela organizacyjna pomoże ci przemyśleć te pytania.
Informacje o firmie
Przegląd firmy najprawdopodobniej będzie najkrótszą częścią twojego biznesplanu. W przypadku planu, który zamierzasz udostępnić wewnętrznie swoim partnerom biznesowym i członkom zespołu, pomiń tę sekcję i przejdź dalej.
W przypadku planu, który będziesz udostępniać osobom spoza firmy, ta sekcja powinna zawierać:
-
deklaracja misji
-
własność intelektualna
-
przegląd struktury prawnej i własności firmy
-
lokalizacja firmy
-
krótka historia firmy, jeśli jest to firma istniejąca
-
deklaracja misji
-
nie wpadnij w pułapkę spędzenia dnia lub dłużej na swojej misji, godzina lub dwie powinny wystarczyć
Unikaj składania długiego, ogólnego oświadczenia o tym, w jaki sposób Twoja firma obsługuje klientów, pracowników itd. Twoja misja firmowa powinna być krótka – najwyżej jedno lub dwa zdania – i powinna obejmować, na bardzo wysokim poziomie, to, co próbujesz zrobić. Szczerze mówiąc, twoja misja i ogólna propozycja wartości mogą nawet być tym samym.
Własność intelektualna
Dotyczy to głównie technologii i przedsięwzięć naukowych, więc po prostu pomiń to, jeśli nie potrzebujesz omawiać swoich patentów i innej własności intelektualnej.
Ale jeśli masz własność intelektualną, która jest zastrzeżona dla twojej firmy i pomaga jej bronić się przed konkurencją, powinieneś wyszczególnić te informacje tutaj. Jeśli masz patenty lub jesteś w trakcie procesu ubiegania się o patent, jest to miejsce na podkreślenie tych patentów. Równie ważne jest omówienie licencjonowania technologii – jeśli licencjonujesz podstawową technologię od kogoś innego, musisz ujawnić to w biznesplanie i koniecznie podać szczegóły relacji finansowej.
Struktura działalności i własność
Przegląd Twojej firmy powinien również zawierać podsumowanie obecnej struktury biznesowej Twojej firmy. Czy jesteś LLC? C-corp? S-corp? Jedyny właściciel? W partnerstwie?
Pamiętaj, aby zdefiniować również przegląd tego, w jaki sposób firma jest własnością. Czy każdy partner biznesowy posiada równą część firmy? Jak dzieli się własność? Potencjalni pożyczkodawcy i inwestorzy będą chcieli poznać strukturę firmy przed rozważeniem pożyczki lub inwestycji.
Historia firmy
Jeśli piszesz biznesplan dla istniejącej firmy, należy dołączyć krótką historię firmy i podkreślić główne osiągnięcia historyczne. Ponownie, ten rozdział powinien być krótki – najwyżej kilka akapitów.
Ta sekcja jest szczególnie przydatna, aby nadać kontekst reszcie twojego planu, a także może być bardzo przydatna w przypadku planów wewnętrznych. Sekcja historii firmy może zapewnić nowym pracownikom informacje na temat firmy, aby mieli lepszy kontekst dla wykonywanej pracy i miejsca, z którego firma pochodzi od lat.
Lokalizacja
Na koniec sekcja twojego biznesplanu powinna opisywać twoją bieżącą lokalizację i wszelkie obiekty, których firma jest właścicielem. Dla firm, które obsługują konsumentów z witryny sklepowej, informacje te mają kluczowe znaczenie. Ponadto w przypadku firm, które wymagają dużych obiektów do produkcji, magazynowania itp. Te informacje są ważną częścią twojego planu.
Plan finansowy
Ostatni, ale na pewno nie najmniej ważny, rozdział dotyczący twojego planu finansowego. To często najbardziej zniechęca przedsiębiorców, ale nie musi być tak zastraszające, jak się wydaje. Finansowanie biznesu dla większości startupów jest mniej skomplikowane niż myślisz, a stopień naukowy z pewnością nie jest wymagany do stworzenia solidnej prognozy finansowej. To powiedziawszy, jeśli potrzebujesz dodatkowej pomocy, istnieje wiele narzędzi i zasobów, które pomogą Ci zbudować solidny plan finansowy.
Typowy plan finansowy będzie zawierał miesięczną prognozę sprzedaży i przychodów na pierwsze 12 miesięcy, a następnie roczne prognozy na pozostałe trzy do pięciu lat. Trzyletnie prognozy są zazwyczaj wystarczające, ale niektórzy inwestorzy zażądają prognozy na pięć lat.
Poniżej znajdują się szczegółowe informacje na temat sprawozdań finansowych, które należy uwzględnić w biznesplanie, oraz krótki przegląd tego, co powinno znajdować się w każdej sekcji.
Prognoza sprzedaży
Twoja prognoza sprzedaży jest właśnie taka – twoje prognozy dotyczące tego, ile zamierzasz sprzedać w ciągu najbliższych kilku lat. Prognoza sprzedaży jest zazwyczaj podzielona na kilka wierszy, z wierszem dla każdego podstawowego produktu lub usługi, które oferujesz. Nie popełnij błędu, dzieląc swoją prognozę sprzedaży na dręczące szczegóły. W tym momencie skup się na wysokim poziomie.
Na przykład, jeśli prognozujesz sprzedaż restauracji, możesz podzielić swoją prognozę na następujące grupy: obiad, kolację i napoje. Jeśli jesteś firmą produktową, możesz podzielić swoją prognozę na segmenty rynku docelowego lub na główne kategorie produktów.
Twoja prognoza sprzedaży będzie również zawierać odpowiedni wiersz dla każdego wiersza sprzedaży, aby pokryć Koszt sprzedanych towarów, znany również jako COGS (zwany również kosztami bezpośrednimi). Te wiersze pokazują wydatki związane z wytworzeniem produktu lub świadczeniem usługi. COGS powinny obejmować wyłącznie koszty bezpośrednio związane z wytwarzaniem produktów, a nie regularne wydatki biznesowe, takie jak czynsz, ubezpieczenie, wynagrodzenia itp. W przypadku restauracji byłby to koszt składników. W przypadku firmy produktowej byłby to koszt surowców. W przypadku firmy konsultingowej może to być koszt papieru i innych materiałów do prezentacji.
Plan personalny
Twój plan personalny określa, ile planujesz płacić swoim pracownikom. W przypadku małej firmy możesz wymienić wszystkie stanowiska w planie pracowniczym oraz wysokość miesięcznego wynagrodzenia za każde stanowisko. W przypadku większej firmy plan personalny jest zazwyczaj podzielony na grupy funkcjonalne, takie jak „marketing” i „sprzedaż”.
Plan personalny obejmie również tak zwane „obciążenie pracownika”, które stanowi koszt pracownika przekraczający wynagrodzenie. Obejmuje to podatki od wynagrodzeń, ubezpieczenie i inne niezbędne koszty, które będziesz ponosić co miesiąc za zatrudnienie pracownika na liście płac.
Rachunek zysków i strat
To miejsce, w którym wszystkie liczby łączą się i pokazują, czy osiągasz zysk, czy ponosisz stratę. Rachunek zysków i strat pobiera dane z prognozy sprzedaży i planu pracowniczego, a także zawiera listę wszystkich innych bieżących wydatków związanych z prowadzeniem firmy.
Rachunek zysków i strat zawiera również najważniejszą „dolną linię”, w której Twoje wydatki są odejmowane od twoich dochodów, aby pokazać, czy Twoja firma osiąga zysk każdego miesiąca lub potencjalnie ponosi pewne straty podczas wzrostu.
Typowy rachunek zysków i strat będzie arkuszem kalkulacyjnym, który zawiera następujące elementy:
-
Sprzedaż (lub przychód lub przychód). Ta liczba będzie pochodzić z arkusza prognozy sprzedaży i obejmuje wszystkie przychody generowane przez firmę.
-
Koszt sprzedanych towarów (COGS). Ta liczba również pochodzi z Twojej prognozy sprzedaży i jest całkowitym kosztem sprzedaży Twojego produktu. W przypadku firm usługowych można to również nazwać kosztem sprzedaży lub kosztami bezpośrednimi.
-
Marża brutto. Odejmij swoje COGS od sprzedaży, aby uzyskać ten numer. Większość zestawień zysków i strat pokazuje również tę liczbę jako procent całkowitej sprzedaży (marża brutto / sprzedaż = procent marży brutto)
-
Koszty operacyjne. Wymień wszystkie wydatki związane z prowadzeniem firmy, z wyłączeniem szczegółowo przedstawionych KOSK. Należy również wykluczyć podatki, amortyzację i amortyzację. Uwzględniasz tu jednak wynagrodzenia, wydatki na badania i rozwój (R&D), koszty marketingu i inne wydatki.
-
Całkowite koszty operacyjne. Jest to suma twoich wydatków operacyjnych.
-
Dochód operacyjny. Jest to również znane jako EBITDA lub zysk przed odsetkami, podatkami, amortyzacją i amortyzacją. Jest to proste obliczenie, w którym po prostu odejmujesz całkowite koszty operacyjne i koszty generowane od sprzedaży.
-
Odsetki, podatki, amortyzacja i amortyzacja. Jeśli masz którykolwiek z tych strumieni wydatków, umieścisz je poniżej dochodu operacyjnego.
-
Łączne wydatki. Dodaj swoje koszty operacyjne do odsetek, podatków, amortyzacji i amortyzacji, aby uzyskać całkowite wydatki.
-
Zysk netto. Jest to najważniejszy wynik, który pokazuje, czy osiągnąłeś zysk, czy też straciłeś w danym miesiącu lub roku.
Sprawozdanie z przepływów pieniężnych
Rachunek przepływów pieniężnych często mylony jest z rachunkiem zysków i strat, ale są one bardzo różne i służą bardzo różnym celom. Podczas gdy rachunek zysków i strat oblicza zyski i straty, rachunek przepływów pieniężnych śledzi, ile środków pieniężnych (pieniędzy w banku) masz w danym momencie.
Kluczem do zrozumienia różnicy między tymi dwoma wyciągami jest zrozumienie różnicy między gotówką a zyskami. Najprostszym sposobem na zastanowienie się nad tym jest dokonanie sprzedaży. Jeśli musisz wysłać rachunek do klienta, a następnie klient ma 30 lub 60 dni na opłacenie rachunku, nie masz od razu gotówki ze sprzedaży. Ale zarezerwujesz sprzedaż w rachunku zysków i strat i wykażesz zysk z tej sprzedaży w dniu, w którym dokonałeś sprzedaży.
Typowe zestawienie przepływów pieniężnych zaczyna się od ilości gotówki, którą masz pod ręką, dodaje nowe środki pieniężne otrzymane w wyniku sprzedaży gotówki i zapłaconych faktur, a następnie odejmuje środki pieniężne, które zostały wypłacone, płacąc rachunki, spłacając pożyczki, płacąc podatki itp. W ten sposób pozostanie Ci całkowity przepływ gotówki (wpłata minus wypłata) i gotówka.
Rachunek przepływów pieniężnych pokaże, kiedy możesz mieć mało gotówki i kiedy może być najlepszy czas na zakup nowego sprzętu. Przede wszystkim rachunek przepływów pieniężnych pomoże Ci dowiedzieć się, ile pieniędzy możesz potrzebować, aby zebrać lub pożyczyć, aby rozwijać swoją firmę. Ponieważ działającej firmie nie może zabraknąć gotówki bez konieczności zamykania drzwi, skorzystaj z rachunku przepływów pieniężnych, aby ustalić swoje niskie punkty gotówkowe i rozważyć opcje wprowadzenia dodatkowej gotówki.
Bilans
Ostatnim sprawozdaniem finansowym, które większość firm będzie musiała sporządzić w ramach biznesplanu, jest bilans. Bilans zawiera przegląd kondycji finansowej firmy. Zawiera listę aktywów w firmie, zobowiązań i kapitału własnego (właściciela). Jeśli odejmiesz zobowiązania firmy od aktywów, możesz określić wartość netto firmy.
Zamiast przedstawiać tutaj dodatkowe szczegóły bilansu, odsyłam do tego artykułu na temat budowania i czytania bilansów. Możesz również pobrać ten przykład bilansu, aby pomóc Ci zacząć.
Wykorzystanie funduszy
Jeśli zbierasz pieniądze od inwestorów, powinieneś zawrzeć krótką część biznesplanu, która szczegółowo opisuje, w jaki sposób planujesz wykorzystać środki pieniężne inwestorów.
W tej sekcji nie trzeba szczegółowo wyjaśniać, w jaki sposób wydana zostanie ostatnia złotówka, ale zamiast tego pokaż główne obszary, w których zostaną wydane środki inwestorów. Mogą to być marketing, badania i rozwój, sprzedaż lub zakup zapasów.
Strategia wyjściowa
Ostatnią rzeczą, którą można włączyć do rozdziału planu finansowego, jest sekcja dotycząca strategii wyjścia. Strategia wyjścia to Twój plan sprzedaży firmy, albo innej firmie, albo publicznie w ramach pierwszej oferty publicznej. Jeśli masz inwestorów, będą chcieli poznać twoje przemyślenia na ten temat. Jeśli prowadzisz firmę, w której planujesz zachować własność przez czas nieokreślony, i nie szukasz inwestycji aniołów ani funduszy VC, możesz pominąć sekcję strategii wyjścia. W końcu Twoi inwestorzy będą chcieli uzyskać zwrot z inwestycji, a jedyny sposób, w jaki to uzyskają, to jeśli firma zostanie sprzedana komuś innemu.
Ponownie, nie musisz tutaj się rozdrabniać, ale powinieneś wskazać niektóre firmy, które mogą być zainteresowane kupnem ciebie, jeśli odniesiesz sukces.
Dodatek
Dodatek do biznesplanu w żaden sposób nie jest wymaganym rozdziałem, ale jest to przydatne miejsce do przyklejania dowolnych wykresów, tabel, definicji, informacji prawnych lub innych ważnych informacji, które wydawały się zbyt długie lub zbyt nie na miejscu w innej części biznesplanu. Jeśli masz patent lub wniosek patentowy, lub ilustracje swojego produktu, w tym miejscu chcesz podać te szczegóły.
Wykorzystanie funduszy
Rzeczywiście biznesplan może się okazać nie lada wyzwaniem. Niemniej to właśnie dzięki niemu możesz spełnić swoją wizję własnej firmy. Utrzymanie się na rynku w aktualnej sytuacji może być wymagającym zadaniem i właśnie dlatego osobom, które chcą w takich warunkach rozwinąć biznes, polecamy przygotowanie profesjonalnego biznesplanu, który zwiększy szanse na sukces. Oczywiście oferujemy także wsparcie naszego biura rachunkowego, które świadczy szeroką ofertę dla każdej branży. Powodzenia i jak zawsze
Do usłyszenia 🙂
Zespół Audyt Legis