Optymalizacja kosztów firmowych
Ostatnie lata dla przedsiębiorców były naprawdę trudne. W wielu przypadkach to i tak mało powiedziane. Niekorzystne zmiany w przepisach, pandemia, szalejąca inflacja, spowolnienie gospodarcze, wojna w Ukrainie, nieustannie rosnące koszty prowadzenia działalności. Nic dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i zastanawia się jak zoptymalizować koszty firmowe.
Dobra wiadomość jest taka, że przy odpowiedniej organizacji i zarządzaniu finansami w firmie, taka optymalizacja kosztów jest możliwa. Zła wiadomość jest taka, że aby ją skutecznie przeprowadzić nie wystarczy przeczytać artykuł na blogu. W dzisiejszym wpisie podsumowaliśmy podstawowe informacje, kilka praktycznych porad i podpowiedzi gdzie można szukać środków w firmie. Natomiast potraktujcie go jako impuls do tego, aby przeanalizować własną sytuację, a następnie skontaktować się i umówić na spotkanie z naszym biurem rachunkowym. Bez szczegółowej wiedzy na temat sytuacji w firmie trudno jest cokolwiek konkretnego doradzić, zaplanować i znaleźć konkretne rozwiązania. A na tym przecież najbardziej wszystkim zależy.
Optymalizacja kosztów – jak to ugryźć?
Odpowiednie zarządzanie finansami jest i zawsze będzie, jednym z najważniejszych elementów prowadzenia własnej firmy. Niezależnie od tego jaka jest ogólna sytuacja gospodarcza, inflacja i rynek. To właśnie tu kryje się klucz do sukcesu – w odpowiedni sposób reagować na zmiany i efektywnie wdrażać działania optymalizacyjne. Dotyczy to nie tylko finansów.
Aby było to możliwe, bardzo ważna jest aktualna wiedza na temat aktualnych tendencji, zasad związanych z cyklem rotacji gotówki, płynnością finansową, dywersyfikacją środków itd. W skrócie – aby umiejętnie zarządzać finansami, dobrze jest się na nich znać. Co więcej, sama wiedza może nie być wystarczająca, zwłaszcza, że wachlarz narzędzi, możliwości i wybór rozwiązań jest spory. Proces optymalizacji może przybierać różne formy w zależności od charakteru i wielkości biznesu. Często składa się z wielu etapów, elementów i działań rozłożonych w czasie. Wymaga zarządzania nad szeregiem obszarów, procesów, oraz ich ciągłe ich usprawnianie, co i tak nie zagwarantuje nam 100% skuteczności i realizacji wszystkich założeń.
Proces optymalizacji często niesie za sobą obowiązek cięcia kosztów. Z drugiej strony trzeba uważać na związane z tym pułapki. Im więcej chcemy zaoszczędzić w firmie, tym bardziej rośnie ryzyko zahamowania dalszego rozwoju organizacji, czy wstrzymanie jej właściwego funkcjonowania. Jak zatem ugryźć temat optymalizacji? Na potrzebę chwili postaramy się uprościć ten temat i określimy 3 podstawowe kroki:
- Audyt – poznać dokładną sytuację w firmie, ryzyka, potencjał, zrozumieć procesy, przeliczyć wszystkie koszty.
- Analiza – czyli określenie kluczowych obszarów i opracowanie raportu zawierającego propozycje działań optymalizujących.
- Wdrożenie i monitoring – czyli wybranie odpowiednich rozwiązań, zbudowanie strategii i bieżące monitorowanie efektów w oparciu o dane.
Oczywiście to bardzo uproszczony schemat. Pod każdym z tych punktów kryje się mnóstwo procesów, pracy, czasami całego zespołu specjalistów. A im większy biznes, tym tych podpunktów i analizy będzie więcej. Nie zawsze też wskazane będzie „trzęsienie ziemi”. Czasami wystarczy uszczelnić obecne wydatki, sprawdzić gdzie pieniądze uciekają, dokładniej przeanalizować czy konieczne jest kupowanie danego produktu lub usługi. To często pozwala wygospodarować dodatkowe środki w firmie, bez konieczności redukcji poziomu zatrudnienia w firmie, czy podejmowania innych trudnych decyzji. Jakie działania warto zatem zastosować, zanim zdecydujecie się na poważniejsze kroki? Przygotowaliśmy kilka dobrych praktyk i wskazówek.
Sposoby na optymalizacją kosztów firmowych
Szukając sposobów na optymalizację kosztów, niektórych procesów i obszarów nie warto ruszać w pierwszej kolejności. Redukcja zatrudnienia, która dla wielu przedsiębiorców wydaje się naturalnym sposobem, może w rzeczywistości okazać się drogą do nikąd. Może doprowadzić do wstrzymania rozwoju biznesowego, utrudnić lub ograniczyć funkcjonowanie firmy. Zdecydowanie lepiej jest poszukać okazji do zmniejszenia kosztów w inny sposób. Zwłaszcza na początku, lepszym rozwiązaniem może okazać się rezygnacja z niektórych procesów, a nie ludzi. To na nich polecamy się skupić.
Sposobem na to jest outsourcing niektórych działów i procesów w firmie. Oddanie usług księgowych, marketingowych, prawnych, administracyjnych i usług informatycznych zewnętrznym firmom, może znacząco zredukować koszty w danym sektorze. A co ważne, jednocześnie podniesie się poziom i jakość obsługi. Takie oddelegowanie procesów, znacząco zredukuje koszt bez ponoszenia strat biznesowych danej organizacji. Z jednej strony koszt usługi będzie mniejszy, niż zatrudnienie samodzielnego fachowca. Z drugiej strony otrzymujecie zazwyczaj dostęp do całego zespołu specjalistów, którzy są do Waszej dyspozycji. Dokładnie tak się stanie, gdy zdecydujecie się na rezygnację z własnego działu księgowego i nawiążecie współpracę z naszym biurem rachunkowym. Odchodzą Wam w ten sposób wysokie koszty związane z zatrudnieniem, przygotowaniem i utrzymaniem miejsca pracy, z koniecznością inwestowania w dodatkowych sprzęt i narzędzia firmowe, aplikacje, oprogramowanie. W zamian otrzymacie profesjonalną obsługę kadrową, finansową, księgową, przejęcie komunikacji z urzędami, bieżące wsparcie doświadczonych specjalistów i księgowych. Co będzie miało też pozytywny wpływ na podniesienie jakości usług i finanse w Waszej firmie.
Sprawdzoną metodą w optymalizacji jest też wdrożenie automatyzacji procesów firmowych oraz korzystanie z nowoczesnych technologii i inteligentnych rozwiązań. Dzięki automatyzacji np. w obszarze obsługi klienta, sprzedaży, marketingu, produkcji, ale też w obiegu dokumentów, w komunikacji – uwalniamy zasoby. Czy to chodzi o koszty, ludzi, własne zaangażowanie, czy o czas, który przecież też często przeliczany jest na złotówki. Wybór narzędzi, formy i zakresu automatyzacji będzie zależny od indywidualnych czynników. Niestety, albo na szczęście, nie przeczytacie nigdzie jak to zrobić. W ten proces trzeba się zaangażować, przeprowadzić analizę, opierać na danych dotyczących własnego przypadku, a najlepiej też na wiedzy i doświadczeniu niezależnych specjalistów.
Jakie jeszcze sposoby warto wziąć pod uwagę? Warto przyjrzeć się umowom z dostawcami i kontrahentami. Może to dobry impuls, aby wynegocjować nowe, lepsze warunki współpracy? Podobnie z wydatkami na biuro i jego wyposażenie. Może robiąc rzadziej, ale większe zakupy jesteśmy w stanie zdobyć dodatkowe rabaty, a może czas najwyższy poszukać lepszego sklepu z wyposażeniem? Tego rodzaju pytań warto zadać sobie więcej. Może się bowiem szybko okazać, że w dość prosty sposób możemy wpaść na dodatkowe pomysły jak i gdzie szukać oszczędności w firmie.
Optymalizacja kosztów – teoria, a praktyka
Prawidłowa optymalizacja kosztów powinna zawierać wielopłaszczyznowy, dogłębny audyt przedsiębiorstwa oraz jego wszystkich struktur. Duże znaczenie ma rzetelna analiza finansowa. W teorii przedsiębiorca, który chce sprawnie optymalizować koszty, najpierw musi zrozumieć swoją sytuację i sprawdzić, jakie filary przedsiębiorstwa generują nieproporcjonalnie wysokie zyski. Musi wiedzieć na czym stoi i starannie przeanalizować finanse uwzględniając koszty stałe i zmienne. Kosztami stałymi nazywamy wydatki, które firma ponosi co miesiąc, zmiennymi zaś te, które pojawiają się w konkretnych sytuacjach (np. koszt zakupu nowego towaru). Analizę warto zacząć od największych wydatków, ponieważ procesy optymalizacji w tych sektorach mogą przynieść najlepsze efekty.
To wszystko to jednak teoria. Garść dobrych wskazówek i podpowiedzi, które jak mamy nadzieję, będą Wam pomocne. Mając jednak świadomość jak ważnym wyzwaniem jest optymalizacja kosztów firmowych, warto z teorii przejść do praktyki. Najlepiej z odpowiednim wsparciem. To może być kompleksowa pomoc, która obejmie wszystkie firmowe procesy, albo możecie skupić się na poszczególnych dziedzinach, wybranym obszarze biznesowym. Jeśli chodzi o procesy finansowe, księgowe, kadrowe śmiało możecie skorzystać z pomocy naszego biura. Mamy niezbędne doświadczenie, wiedzę i praktyczne rozeznanie. Zapraszamy do bezpośredniego kontaktu!